Day at the museum

We werden deze morgen wakker door het getik op de ramen. De onberispelijke blauwe lucht had plaats gemaakt door een laaghangend wolkendek Toen we deze trip een maand geleden aan het plannen waren, hadden we even naar de weerkaarten gespiekt. Volgens Amerikaanse sites zou het enkel op dinsdag regenen. Nooit gedacht dat die mannen zo accuraat zouden zijn!

We kunnen onze planning volledig blijven volgen! Na ons rustig aangekleed te hebben, gingen we richting Theatre Row Diner. Een klein gezellig plaatsje enkele blokken verderop, weg uit de drukte. Ik vond het plaatsje een paar keer terug terwijl we deze trip aan het plannen waren. Tijd voor een typisch Amerikaans ontbijt dus! We kwamen helemaal uitgeregend aan en konden wel een warme koffie gebruiken. Tom nam pannenkoeken met spek en eieren, terwijl ik met pannenkoeken meer dan genoeg had.

Toen we uit de diner kwamen, was de regen eventje wat minder. Ideaal, want we moesten even stappen naar de ticket office van Big Bus, waar we een hop on – hop off bus zouden nemen. De ticket office ligt net over Times Square.

Nadat we kaartjes afgehaald hadden met onze NY pass konden we meteen op bus stappen om de uptown loop te nemen. Ondertussen was het alweer fel gaan regenen. Gelukkig zaten we bovenop de bus, met een veilig dakje boven ons hoofd om ons droog te houden. Big Bus heeft ook een gids aan boord, die je live de belangrijke plaatsen van de uptown Manhattan aanwijst en er meer over vertelt.

Het is trouwens echt een ervaring apart, om zo vooraan op zo’n bus te zitten. Het verkeer in NY vanuit een auto/bus is echt schrikwekkend. De chauffeurs wisselen continu van lanen, duwen zich plots in een andere laan zonder pardon of moeten plots uitwijken voor een dubbel of driedubbel geparkeerde auto. Ik zou hier niet graag mijn rijexamen moeten afleggen! Tijdens onze rit werd ons verteld dat 20% van de New Yorkers in Manhattan een auto heeft. Ik vind 1/5 toch nog altijd best veel eigenlijk…

We passeerden enkele highlights zoals een eerste van vele Trump Towers (waar blijkbaar iemand langs de buitenkant naar boven is proberen te klimmen voor – I kid you not – een handtekening van Trump… wait for it… terwijl die daar helemaal niet woont. Zot zijn doet geen zeer zeker?

We reden ook langs het appartement van John Lennon en Yoko Ono. John werd eigenlijk aan zijn voordeur neergeschoten. Yoko woont blijkbaar nog steeds in het appartement. Ze hielp mee om het Imagine monument te ontwerpen, zodat het echt in stijl en nagedachtenis van John was. Dit monument staat later deze week nog gepland voor een bezoekje. Nu was het gewoon te hard aan het regenen om om het te bezoeken.

Even later konden we toch niet anders dan uitstappen. We kwamen namelijk aan bij het American Museum of Natural History. De meeste onder jullie kennen dit museum waarschijnlijk wel van ‘Night at the Museum’

Toen we aankwamen, was dit museum nog niet open, we waren net 20 minuutjes te vroeg. Hoewel het keihard aan het regenen was, kon ik het toch niet laten om even te poseren voor de net uitgestalde kerstbomen in de vorm van dino’s, om dan snel te gaan schuilen.

Het museum ging open op de meest Amerikaanse manier mogelijk – door eerst alle mensen van een kant te verwijderen (sommigen moesten helemaal achteraan weer gaan aanschuiven) en bordjes klaar te zetten voor de uitgang, terwijl er nog geen kat binnen was.

Gelukkig ging het naar binnen gaan erg vlot en met onze NY passes hadden we weer voorrang en voor we het wisten, waren we het museum binnen.

In de hal waar ze de tickets verkochten kregen we al een voorproefje van enkele dino’s die opgesteld stonden. We konden niet wachten, dus namen we meteen de trappen naar boven om de dino’s te bekijken. Dit was ook één van de redenen waarom we dit museum graag wilden bezoeken. Tijdens het museumbezoek hebben we ook de app van het museum gedownload, wat ons wel goed hielp om bepaalde stukken terug te vinden. Hij gaf ook meldingen op basis van je interesses. Zeker doen dus!

Eenmaal bovengekomen, begroette een gigantische dinosauruskop ons van achter de deur. Het was niet zomaar voor de lol dat die kop guitig uit de deur keek. Nee, het was omdat het dinolijf dat eraan hing veel te groot was om in één kamer te kunnen! De dino was een familielid van de Titanosaurus. Niet zomaar een familielid, maar de grootste dinosaurus die ze ooit hebben gevonden. Ze groeven hem op in 2012 en maakten de ontbrekende delen volledig na, om hem in 2014 al tentoon te stellen in het museum. Tot nu toe heeft deze soort nog geen specifieke naam gekregen.

Hongerig naar meer werkten we heel de verdieping af. Er staan enorm veel skeletten en sculpturen op ware grootte. Toen we bij de bekende T-Rex aankwamen (je weet wel, die van in de film Night at the Museum) werd de zaal overspoeld met kinderen. Het is ook een ideaal museum om met kids te doen. We kregen een beetje spijt dat we Sep toch niet hadden meegenomen. Hij zou het  hier geweldig gevonden hebben. Maar we weten best dat we er goed aan gedaan hebben om hem niet mee te nemen. De stad is veel te druk voor een kind op zijn leeftijd. We hebben toch een video gemaakt, zodat we het hem wat later kunnen tonen.

Americam Museum Of Natural History - Dinosaurs 14112016

Toen we het hele verdiep hadden afgewerkt, konden we het niet laten om een cadeautje voor ons kereltje te kopen. Ik hoop maar dat hij dinosaurussen leuk zal vinden 🙂 .

We namen de trappen naar de onderste verdieping, waar een replica van een blauwe vinvis op ware grootte hangt. Wanneer je eronder loopt, is het ook weer zo’n moment waar je stil van wordt, want het beest is echt gigantisch.

Daarna nog even poseren met mijn lievelingsdier aller tijden: de ijsbeer!

Ondertussen was het al middag en besloten we om een snelle hap te eten en van de wifi te profiteren om eventjes te Facetimen met ons kapoentje. Het kind zat in bad en had eigenlijk helemaal geen tijd voor papa en mama. Hij wordt lekker verwend bij moeke en opa en bij moetie en vatie dat hij blijkbaar nog geen tijd gehad heeft om ons te missen. Gelukkig maar!

Terwijl we op de bus aan het wachten waren, werden we vergezeld door een Nederlandse vrouw en haar dochter. Zij waren wel een pak minder georganiseerd dan wij en bezochten de dingen zoals ze kwamen. Wat dus een pak minder was dan wat wij tot nu toe hadden gedaan, alhoewel dat wij niet echt het gevoel hebben dat we ons hebben moeten haasten.

Nu zaten we voor een lang eind op de bus. We reden weer een heel eind langs Central Park, om dan Harlem – de naam gebaseerd op Haarlem, Nederland – binnen te rijden. We passeerden de Church of St John the Divine, een kerk waar ze al meer dan een eeuw aan bouwen, maar telkens de werken moeten stilleggen omdat het geld op is. Als je goed kijkt, kan je zien dat de toren rechtsboven er recentelijk opgeplaatst is.

In Harlem is er ook de enige metro in Manhattan die bovengronds komt.

We draaiden uit Harlem de Upper East Side op. Hier komen veel plekken naar boven die in films en series worden gebruikt. Wist je dat de lichtjes die op de kappen voor elk appartementsblok dienden om een cab te roepen? De chique madammekes en meneertjes die opgetut naar de opera gingen konden in de lift al op een knopje drukken dat het lichtje op zo’n kap deed branden. De taxi chauffeurs wisten dan dat iemand hen nodig had. En tegen de tijd dat de mensen beneden waren, stond er een taxi op hen te wachten.

Het Guggenheim museum lieten we even links liggen, want we wilden liever  eerst the Metropolean Museum of Art, of kortweg the Met bezoeken.

Aan the Met moest ik toch wel even Gossip Girl gewijs op de steps gaan zitten ;-).

In het museum zelf besloten we om de Europese schilderkunst te gaan bekijken. Er bleken al snel heel wat werken in te zitten die we herkenden of de schilders met hun eigen stijlen. Kan jij de volgende schilders of hun werken benoemen?

Via de app van the Met vonden we algauw meer werken van artiesten die we kenden. Zeker een aanrader om de app even te installeren voor je  het museum binnengaat, want het helpt je om bepaalde werken of kunstenaars terug te vinden in het gigantische museum. Ook hun plattegronden waren handig, want je kon zo verdwalen in de vele zalen van het gigantische complex.

Na een uurtje of twee te hebben rond gekuierd, besloten we om onze rit verder te zetten. Het was helaas al te laat om terug te keren naar het Guggenheim museum, want het was nog amper een uurtje open en we moesten nog enkele blokken terug wandelen. Misschien dat we later deze week nog even terugkeren hiervoor.

Eenmaal terug aangekomen op Times Square besloten we om de laatste bus van de Midtown tour te nemen. De Midtouwn tour was een spiksplinternieuwe rit die vanaf vandaag in gebruik werd genomen. Hij was zo nieuw, dat de rit nog niet op de kaartjes stond en we een foto moesten nemen van een voorbeeldkaart.

We moesten even wachten op de bus, maar ondertussen was het al helemaal donker geworden. Mocht je New York ooit bezoeken in de herfst of winter, is het helemaal niet nodig om bij te betalen voor de evening tour. Je neemt gewoon de laatste bus om 17h00 en je rijdt helemaal in het donker rond in New York!

Dat de rit helemaal nieuw was, was te merken. De buschauffeur wist nog niet strikt welke weg hij moest nemen en miste soms van straat. Gelukkig is dat geen ramp in NY, je neemt dan gewoon een straat verder de afslag en dat is dat. Ook zat er nog een gigantische fout in het parcours waar de bus een bepaalde U-turn moest nemen die enkel voor auto’s was bedoelt. Hij moest dan ook enkele keren voor- en achteruit manoevreren om helemaal te kunnen draaien. Tot groot ongenoegen van de auto’s achter de bus, die dit lieten blijken met een toeterconcert.

De Midtown tour liep van west (Hudson River) naar oost (East River) en gaf ons een prachtig zicht op het Empire State building, Central Station en de Chrysler building.

Het feit dat we in volle spits zaten, leverden toch wat mooie plaatjes op.

Terug op Times Square beslisten we om een fimpje mee te pikken in het Empire Movie Theatre. Eerst nog een snelle hap eten en dan konden we eens een film op zijn Amerikaans gaan kijken. We kozen voor Inferno, de thriller van Dan Brown met Tom Hanks. De cinemazalen zaten hoog in het gebouw en waren superklein. Dat weerhield de kwaliteit van beeld en geluid niet. Uitstekende film om de avond mee af te sluiten!

Morgen nemen we opnieuw de hop on – hop off bus downtown en zou er volgens de weerkaarten (zowel die van vorige maand als die van nu) een stralend zonnetje moeten zijn en zouden we onze jas eventueel achterwege kunnen laten, aangezien het 17 graden zou worden!